Zdravlje

Žgaravica

Žgaravica

01 prosinac 2017

Kad pomislite na žgaravicu i hranu, sigurno se sjetite kojekakvih obiteljskih recepata za „gašenje vatre“. Uz to, još biste trebali izbjegavati hranu kao što je pizza jer masna i kisela hrana (sjetite se rajčica) još više raspiruju taj „vatreni“ osjećaj nego ljuti začini. I dok izbjegavate hranu koja raspiruje žgaravicu, dobro će vam doći i dodavanje nekih namirnica koje će je ugasiti. Neka hrana i pića uzrokuju žgaravicu izravnim kontaktom dok prolaze kroz jednjak. U nekim slučajevima, hrana se može vratiti natrag sve do grla, zbog čega se možete zakašljati ili okusiti kiselinu što sa sobom donosi neugodan zadah. Hrana koja povećava kiselinu u želucu može pogoršati žgaravicu. Namirnice koje „raspiruju plamen“ razlikuju se od osobe do osobe. Kronična žgaravica (GERB) ozbiljna je stvar. Ne samo da je bolna i neugodna, nego i često vraćanje kiseline u jednjak može stvoriti ožiljkasto tkivo koje može otežati gutanje ili, u rijetkim slučajevima, uzrokovati oštećenje stanica, stvarajući tako rizik od raka jednjaka. Bilo da je žgaravica povremena tegoba ili svakodnevna neugodnost, odabir prave hrane pomoći će vam da je se riješite.

 

Integralni kruh i ostale namirnice bogate vlaknima

Novija istraživanja ukazuju na to da konzumiranje većih količina vlakana pruža zaštitu od žgaravice. Zbog vlakana možemo temeljitije žvakati hranu, a žvakanjem se izlučuje slina, koja pomaže zaštiti jednjak. Vlakna nam pružaju osjećaj sitosti s manje pojedene hrane, tako da se ne prejedamo tijekom jednog dnevnog obroka, što pomaže spriječiti žgaravicu jer je prejedanje jedan od njezinih najčešćih „okidača“.

Koristan savjet: ako je vaša prehrana do sada bila prilično siromašna vlaknima, naglo dodavanje vlakana može imati neželjenu nuspojavu: nadutost. Postupno povećajte unos vlakana.

 

Jela koja sadrže đumbir, kurkumu, ljutu papriku i cimet

Da, tako je, za žgaravicu se preporučuju začini. Znanstvenici su otkrili da začinjena hrana (barem ona koja nije masna), ne samo da uglavnom ne pridonosi žgaravici, nego da neki začini stvari mogu pomoći. Mnogi od njih, pogotovo đumbir i kurkuma (glavni sastojak karija u prahu), sprečavaju upalu i uništavaju bakterije. Začine je najbolje dodati jelima tijekom kuhanja, a ne na kraju, kako bi se što bolje razvila njihova ljekovita svojstva. Dodatan plus je to što takvi suhi začini često mogu zamijeniti začine koji sadrže puno šećera i soli kako biste mogli više uživati u manje masnoj hrani. Začinjena hrana ne mora ujedno biti i masna.

 

Čaj od crvenoga brijesta

Crveni brijest, jednako kao za grlobolju, dobar je i za žgaravicu: zahvaljujući želatinastoj tvari, čaj od crvenoga brijesta djeluje blagotvorno tako što oblaže sluznicu, kao što je ona u grlu i probavnome traktu. Ta želatinozna tvar jedan je oblik vlakana – na kraju krajeva, čaj od crvenoga brijesta dobiva se od kore stabla. Vrećice čaja od crvenog brijesta može se kupiti u prodavaonicama zdrave hrane.

 

Čaj od korijena žutog srčanika

Suhi korijen žutog srčanika (Gentiana lutea), od kojega se pravi čaj protiv žgaravice, već se godinama upotrebljava kao gorki tonik za bolju probavu.

 

Voda

Riječ je o jednostavnu triku no čaša vode pomoći će vam saprati kiselinu iz grla natrag u želudac, gdje joj je i mjesto. Voda će također malo razrijediti želučanu kiselinu.

 

Tablete za žvakanje na bazi sladića

One umiruju i oblažu želudac, sprečavajući osjećaj žarenja. Uzimaju se prije obroka.

 

Kalcij

Kalcij štiti kosti i istovremeno rješava problem žgaravice.

 

Brišite s jelovnika...

Rajčice, luk i narančin sok: kisele namirnice, kao što su rajčice i umaci od rajčica, prilikom kontakta, dok prolaze kroz jednjak, mogu izazvati upalu sluznice jednjaka. Isto vrijedi i za sokove od agruma, npr. od naranče, grejpa i ananasa. Ne zabrinjavajte se zbog limuna i limete; njihova je kiselina ustvari slaba i mogu više pomoći nego naštetiti.

Masnu hranu: pojedete li sočan odrezak ili čak vrećicu kikirikija, vaše tijelo počne oslobađati hormon kolecistokinin, koji opušta donji ezofagealni sfinkter, omogućavajući želučanoj kiselini zapljuskivanje i paljenje jednjaka. Masno meso zamijenite ribom, koja djeluje protuupalno, ili odaberite nemasno meso, kao što su čisti fileti ili pileća prsa bez kožice. Želite li više okusa bez dodavanja masti, umjesto prženja ili pirjanja, meso pecite na žaru. Mliječni proizvodi, uključujući i punomasno mlijeko, zloglasni su kao „okidači“ žgaravice. Čini se kako oni povećavaju lučenje želučane kiseline i produljuju vrijeme zadržavanja kiseline na sluznici jednjaka. Odaberite obrano mlijeko te sir i jogurt s manje masti (ne kupujte slatke jogurte, nego sami dodajte voće kako biste povećali unos vlakana) Feta i kozji sir prirodno sadrže manje masti od tvrdih sireva.

Alkohol, kofein i čokoladu: neće vas iznenaditi činjenica da alkohol, koji djeluje opuštajuće, upravo tako djeluje i na donji ezofagealni sfinkter. Čini se kako i kofein ima slično djelovanje; iako su neka istraživanja kavu i čaj „oslobodili krivnje“, neke osobe koje često pate od žgaravice kažu da im samo nekoliko gutljaja tog vrućeg napitka – pa čak i bez kofeina – može razbuktati žgaravicu. (Ne želite li se odreći kave, pijte je nakon obroka, nikada ne prazan želudac.) Čokolada sadrži masti i kofein, tako da vam vaše omiljene praline mogu zadati prave probavne nevolje.

Slanu hranu: nije posve jasno je li sol povezana sa žgaravicom, ili imaju li ljubitelji soli neke druge prehrambene navike koje ih čine podložnijima žgaravici. No nije na odmet – a donijet će vam puno dobra – kloniti se soljenke.

Pepermint: čak i ako želite osvježiti dah nakon jela, to može bit opasno za vaš želudac; mentol iz peperminta uzrokuje opuštanje donjeg ezofagealnog sfinktera.

 

Dokazano je da prekomjerna tjelesna težina povećava izglede razvijanja kronične žgaravice. Štoviše, znanstvene studije pokazuju da pretile osobe imaju dvostruko veći rizik obolijevanja od GERB-a. Zato, ako vas muči žgaravica, nemojte se zaustaviti na izbjegavanju hrane koja izaziva – riješite se suvišnih kilograma!

 

Autor: Ema Brajdić

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni danski Bodylab dodaci prehrani; proteinella, bodylab, bodylab whey 100, bodylab bcaa, bodylab kreatin, bodylab zero topping, kikiriki čokolada crunch, bodylab kazein, bodylab bodymin, bodylab omega 3, vitamini

Izdvojeni proizvodi

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija