Zdravlje

Sindrom karpalnog tunela

Sindrom karpalnog tunela

16 siječanj 2019

O sindromu karpalnog tunela u posljednje vrijeme sve je više informacija, čemu pridonosi i njegova sve veća pojavnost. Radi se o pritisku živca n. medianus na dio zapešća koji nazivamo karpalnim tunelom.

Da je do stanja došlo vidljivo je po bolovima i parestezijama koje se očituju kroz trnjenje, mravinjanje, bockanje, žarenje i slično. Također, može doći do oticanja palca i ostalih prstiju. Nakon nekog vremena razvija se i mišićna slabost te stisak ruke slabi do mjere da osobama sa sindrom karpalnog tunela počinju ispadati predmeti iz ruke. Uslijed komplikacija i neliječenja moguć je trajni gubitak snage u šaci zbog oslabljenog ligamenta. Zahvaćene mogu biti obje ruke, no smetnje su izraženije kod dominantne ruke.

Stanje se dijagnosticira mjerenjem živčane provodljivosti, a liječi se analgeticima, imobilizacijom, ergonomskim prilagodbama i pomagalima te rjeđe uvođenjem kortikosteroida u liječenje i kirurškim zahvatom. No kirurški zahvat uvijek treba biti posljednja opcija.

Učestalost ovog sindroma je velika, a javlja se većinom kod žena između 30. i 50. godine. Pretpostavlja se da je to zbog tjelesne konstitucije žena, odnosno jer je karpalni tunel fizički uži nego u muškaraca.

Pojavi može doprinijeti reumatoidni artritis, ali i dijabetes, hipotireoza te druga stanja i bolesti. Također, do sindroma karpalnog tunela može doći uslijed aktivnosti koje uključuju ponavljane pokrete stiskanja i otvaranja šake pa su među oboljelima često vozači, vrtlari, soboslikari, zidari i slično. Osim toga, pojavnošću ovoga sindroma zahvaćeni su i fizioterapeuti i maseri.

No, posljednjih godina uočen je porast broja oboljelih i među mlađom populacijom. S obzirom da raste broj poslova koji se obavljaju putem računala, upotreba miša i tastature pokazala se jednim od faktora nastanka sindroma.

Sindrom karpalnog tunela sve je češći i kod sportaša. Osobito se često pojavljuje kod dizača utega, bacačkih disciplina i ostalih sportova koja opterećenje pri treningu i izvođenju imaju na šaku i dlan.

Trnjenje se javlja sa strane dlana kod područja palca, kažiprsta i srednjeg prsta, sve do prstenjaka, no može zahvatiti cijelu šaku. Stanje može biti vrlo neugodno te se pacijenti žale da se noću bude zbog oštrih i jakih bolova s trncima.

 

 

Jedan od savjeta je promjena položaja tijela i šake za osobe koje rade za računalom te noću postavljanjem udlage. Također preporučena je i primjena analgetika. Ako ove mjere ne doprinesu poboljšanju stanja, prelazi se na liječenje kortikosteroidima. Ako se simptomi i dalje nastavljaju, a napreduje slabost šake, pristupa se kirurškom zahvatu.

Liječenju uvelike pridonose vježbe osmišljene sa svrhom ublažavanja simptoma. Radi se o vježbama istezanja šake i ruke koje se mogu provoditi neovisno o mjestu na kojem se nalazimo te iziskuju malo vremena, tek pokoju minutu. Ipak, preporučivo je vježbe izvoditi više puta dnevno.

Kako se radi o neuropatijskoj kompresiji, tako istezanje bolnog područja te primjena krioterapije mogu dovesti do značajnog opuštanja bolnog dijela šake i smanjenja boli. U početku se primjenjuju hladni, a s vremenom i po poboljšanju stanja se prelazi na tople obloge.

 

 

Kod lakših oblika sindroma karpalnog tunela osobito učinkovitima su se pokazale fizikalna terapija i kineziterapija. Fizikalna terapija uključuje elektrostimulaciju, elektroterapiju, ultrazvuk, pulsnu magnetoterapiju te laser. Osim toga, neophodno je redovito izvođenje ciljanih vježbi. Kod kroničnih tegoba pribjegava se operativnom zahvatu kao učinkovitom obliku liječenja. No, o svakoj vježbi, terapiji i načinu liječenja potrebno se prethodno savjetovati s liječnikom.

U pogledu uredskih poslova koji se sve više pokazuju rizičnim faktorom za nastanak sindroma karpalnog tunela, neophodno je što češće raditi stanke, prošetati, otresati i istezati ruke i šake. Također, učinkovitim se pokazalo i mijenjanje položaja šake i cijeloga tijela koji dovodi do boli, koristiti ergonomsku stolicu i miš, tipkovnicu namjestiti tako da je podražaj na ručni zglob i leđa što manji.

Za zdravlje cijeloga tijela neophodna je tjelovježba te izbjegavanje dugotrajnog sjedenja u istom položaju. Iako je moderni način života često u sukobu s održavanjem tjelesne forme i uravnotežene prehrane, sama činjenica da je pojavnost sindroma karpalnog tunela sve veća ukazuje na potrebu prevencije. Time se ponovno vraćamo na formulu zdravlja koja neizostavno uključuje redovitu tjelesnu aktivnost, zdravu prehranu i odmor.

Autor: Helena Milardović

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni danski Bodylab dodaci prehrani; proteinella, bodylab, bodylab whey 100, bodylab bcaa, bodylab kreatin, bodylab zero topping, kikiriki čokolada crunch, bodylab kazein, bodylab bodymin, bodylab omega 3, vitamini

Izdvojeni proizvodi

Alkal prah

Alkal prah

375 kn

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija