Zdravlje

Sarkopenija nije neizbježni dio starosti

Sarkopenija nije neizbježni dio starosti

23 svibanj 2019

Važnost vježbanja često je spominjana posljednjih godina. I svatko će se složiti da je fizička aktivnost dobra za svaku zdravu osobu, kao što je i prilagođena fizička aktivnost dobra za osobe koje imaju određena zdravstvena ili tjelesna ograničenja za izvođenje vježbi. 

Kako vježbanje potvrđeno doprinosi poboljšanju kondicije i fizičke spremnosti, tako i smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti, ali i sarkopenije koja se sve češće spominje kao stanje koje može doprinijeti razvoju različitih tjelesnih oštećenja i bolesti. 

Sarkopenija je stanje kada dolazi do smanjenja mišićne mase popraćeno smanjenjem mišićne snage i fizičke funkcije. Obično se pripisuje starenju cjelokupnog organizma i tijela. Također, sarkopenija može biti uzrokovana i smanjenjem razine hormona rasta i testosterona, kao i količinski nedostatan unos proteina u organizam. 

No, taj proces starenja ne odvija se nakon 60-e godine, kako možda svi očekujemo. Proces starenja koji može uključivati različite fizičke i zdravstvene smetnje, naglo dolazi do izražaja već u 40-im godinama života. U prosjeku osoba starija od 40 godina gubi 8% mišićne mase u razdoblju od 10 godina. 

Ono što je značajno, sarkopenija se može javiti i kod mlađih osoba, ako su duže fizički neaktivne ili su iz različitih stanja dugo bile u stanju mirovanja. 

Indikativno je to što sarkopenija dovodi do značajnog pada kvalitete života. Odjednom pojedinac nije sposoban izvesti radnje koje je donedavno mogao. 

Ovdje se radi o progresivnom gubitku mišićne mase, snage i funkcije. Ona sa sobom donosi rizik od padova, povećava rizik od gubljenja koštane mase pa time olakšava put do osteoporoze. Općenito dovodi do smanjenja pokretljivosti i bitno otežati svakodnevicu pojedinca. 

Uz ovo se javlja i krhkost koja je biološki sindrom s niskim rezervama i niskom otpornošću prema stresnim čimbenicima, a rezultat je kumulativnog propadanja različitih fizioloških sustava. Krhkost se prepoznaje po neželjenom gubitku tjelesne mase, osjećaju iscrpljenosti, tjelesnoj slabosti, usporenom hodu te niskoj stopi fizičke aktivnosti. 

Ono što je važno je da je proces sarkopenije reverzibilan i s njim se nipošto ne treba pomiriti. No izuzetno je važno na vrijeme intervenirati. Ovo stanje se može stabilizirati pravilnom prehranom koja uključuje unos proteina, kalcija i vitamina D. Uz to neizostavno ide i umjerena fizička aktivnost. 

 

 

Progresivno gubljenje mišićne mase i snage, ako se pravovremeno ne intervenira, osim što otežava kretanje i dovodi do težih stanja i oboljenja, s vremenom pojedinca udaljava od njegovih rutina i obveza. Kada se to počne događati, pojedinac sve manje biva aktivnim članom svoje zajednice – obiteljske i društvene. 

U današnje vrijeme kada su nam svima dostupne informacije o načinima vježbanja, ali i o načinima zdrave prehrane, nedopustivo je dovesti se u ovo stanje zbog nemara. 

Umjereno vježbanje je doista prevencija različitih bolesti i stanja i imamo obvezu prema svojem tijelu održavati ga zdravim. U suprotnom, ovo stanje se može toliko razviti da dovede do invalidnosti, a tada padamo na teret obitelji i društvu. Nitko ne želi ovisiti o pomoći drugih, a s druge strane ipak izbjegavamo redovitu tjelovježbu. 

 

 

Za redovitu tjelovježbu potreban je par tenisica koje već imamo kod kuće. Hodanje, brzo hodanje, trčanje, planinarenje i mnoge druge aktivnosti moguće je prakticirati uvijek i neovisno o godišnjem dobu ili o kondiciji u kojoj se trenutno nalazimo. 

Mišićna snage se smanjuje puno više od mišićne mase i na svakom je pojedincu da sam prepozna znakove i da poduzme potrebne mjere što je prije moguće, ako već nije prevenirao njihov nastanak. 

Jedan od znakova mišićne slabosti je smanjena snaga stiska te teškoće u kretanju koje se bilježe kao nesposobnost prelaska 400 metara u 15 minuta. 

Oni kojima se ova brojka čini visokom i smatraju da se neće dovesti u ovakvo stanje jer su trenutno u dobroj formi, trebaju imati na umu da je u njihovim rukama odabir hoće li ostati pokretljivi i zdravi ili će se boriti s ovim sindromom progresivnog i generaliziranog gubitka skeletalne mišićne mase i funkcije s rizikom od neželjenih ishoda, poput invalidnosti, niske kvalitete života i prerane smrti. 

Autor: Helena Milardović

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni danski Bodylab dodaci prehrani; proteinella, bodylab, bodylab whey 100, bodylab bcaa, bodylab kreatin, bodylab zero topping, kikiriki čokolada crunch, bodylab kazein, bodylab bodymin, bodylab omega 3, vitamini

Izdvojeni proizvodi

Alkal prah

Alkal prah

375 kn

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija