Trening

Uganuće gležnja

Uganuće gležnja

05 prosinac 2018

Uzroci mogu biti neravan teren, krivi doskok, loša obuća, zamor mišića, oštećenje živaca, a pritom se najčešće gležanj izvrne prema van. Pri uganuću gležnja dolazi do ozljede ligamenata u gležnju. 

Uganuće gležnja prati bol čiji intenzitet obično prati težinu ozljede. Tako uganuća dijelimo na blaga, umjerena i teška uganuća. Kod posljednjeg je ligament obično poprilično ozlijeđen te ga prati oticanje i potkožno krvarenje. Uslijed uganuća zglob postaje nestabilan i prati ga nesigurnost pri hodanju. Edem i modrice su uobičajena pojava kod ovakve ozljede. 

Nakon uganuća gležnja vrlo je važno u što skorijem roku primijeniti hladne obloge i nogu držati na povišenom.  
Bez obzira hoće li se zbog ove ozljede pristupiti fizikalnoj terapiji ili će se preporučiti mirovanje, radi dijagnoze i liječenja će se napraviti RTG gležnja iz kojeg će se iščitati kojoj metodi oporavka je potrebno pristupiti

Liječenje ovisi o stupnju uganuća, no neizostavan je tretman pod akronimom RICE. 
Ono što se preporučuje u slučaju kada je dovoljno mirovanje za potpuni oporavak, ali i tijekom cjelokupne rehabilitacije koja uključuje fizikalnu terapiju, jest RICE tretman. Radi se o metodi liječenja po principu R – rest, odnosno neophodnog odmora, I – ice, odnosno leđenja, C – compression, odnosno kompresije i E – elevation, odnosno povišenog položaja ozlijeđenog mjesta i to iznad razine srca. 

Odmor se pokazao djelotvornim zato što dopušta tijelu regeneraciju. Odmor se odnosi i na mirovanje gležnja, ali i na san koji je neophodan za obnavljanje tkiva jer je spavanje stanje u kojem se mnogi procesi u organizmu usporavaju ili zaustavljaju te se time ostavlja prostor za samoiscjeljujuću funkciju organizma. Općenito naprezanje ozlijeđene noge treba izbjegavati, iako ju je ipak potrebno minimalno vježbati, odnosno održati pokret. Po početku fizikalne terapije, stručni djelatnici rehabilitacijske ustanove s ozlijeđenom osobom određuju koje terapije će primijeniti te koji intenzitet vježbanja je optimalan za ovu vrstu ozljede. 
Leđenje odnosno hlađenje ozlijeđene noge je od iznimne važnosti za oporavak. Za ovo postoji više razloga, a to je prvenstveno analgetički učinak leda. Njegova primjena ublažava bol te se osoba može fokusirati na oporavak. 

Kompresija steznim zavojem je preporučiva, no potrebno ju je primjenjivati povremeno i pritom ne pretjerivati sa stezanjem. Ozlijeđenoj osobi se može činiti da se osjeća sigurnije kada je noga u povezu kompresijskim zavojem. Ona je tada stabilnija i manje izložena ponovnoj povredi. No, kompresijski zavoj može slabiti cirkulaciju, a prokrvljenost je od iznimne važnosti za regeneraciju koštanog i mišićnog tkiva. 

Podizanje noge i to podizanje iznad razine srca dokazano poboljšava cirkulaciju, a osobito je važan učinak drenaže ozlijeđenog područja. Nogu treba podizati i držati je podignutom što je češće moguće. Ovako se, kao i leđenjem, smanjuju edem i modrice. 

RICE tretman je neophodno provoditi i prije fizikalne terapije i tijekom fizikalne terapije radi postizanja što boljeg učinka i što bržeg oporavka ozlijeđene noge. 
Pristup u medicini te fizikalnoj terapiji i rehabilitaciji sve više prepoznaje potrebu holističkog pristupa osobi i svakoj ozljedi pojedinačno. Dugogodišnja praksa pokazala je da svaka osoba zahtijeva različit pristup te da su ozljede kod svake osobe drugačije. Njihovo zacjeljivanje i oporavak vezani su za pojedinca i u njegovu je rehabilitaciju potrebno uključiti sve što dokazano može biti od pomoći. 

 

 

Odavno je prepoznat učinak toplica, kao i klimatskih faktora u liječenju i rehabilitaciji mišićno-koštanih ozljeda. Općenita je preporuka nakon uganuća koristiti dobrobiti toplica ili mora. Ovisno o stupnju uganuća, ozlijeđeno mjesto zna i po zacjeljivanju reagirati na promjenu vremena te je idealna umjerena klima. S obzirom na to da si većina ozlijeđenih ne može priuštiti češći odlazak ili stalni boravak na moru, toplice su izvrsna mjesta za oporavak. 

Vježbe u vodi su idealne za ovu vrstu ozljede jer ne stvaraju veliko opterećenje na ozlijeđeno mjesto, dok s druge strane voda ipak stvara otpor što vježbanje u vodi čini blagotvornom za ozljedu. Osim toga, u vodi održavamo fizičku formu ostatka tijela. 

Ostale preporuke su biljni pripravci koji pomažu drenažu ozlijeđenog tkiva te njegovu regeneraciju, kao što su pripravci od gaveza ili arnike. Dostupni su kao masti, gelovi i tinkture. Osim toga, od posebne je dobrobiti slana kupka koju si svatko može napraviti u svom domu. Noga se polaže u vodu zasoljenu morskom soli.
Oralno se mogu primijeniti analgetici te je preporučivo uzimati MSM prah i C vitamin. MSM prah potiče proizvodnju kolagena i keratina. Osobito je učinkovit u poboljšanju fleksibilnosti zglobova i mišićnog tkiva, a poznata su i njegova svojstva pri zacjeljivanju, odnosno regeneraciji zglobova. On pomaže eliminaciji otpadnih tvari. Preporuka je konzumirati ga u kiselkastom soku zbog njegove gorčine.

Postoje i različite vježbe koje svatko može izvoditi kod kuće. Izvode se na podu i obuhvaćaju postepeno pojačavanje intenziteta vježbanja. Noga se smješta na blago povišenje za što može poslužiti rolan ručnik. U vježbama se koristi elastična traka te se njome stvara otpor. Važno je gležanj vježbati u sva četiri smjera; prema naprijed, prema sebi te lijevo i desno. Za pomoć pri vježbanju gležnja na stranu koristi se zdrava noga oko koje se provlači elastična traka. Vježbanje mora biti odmjereno i svaki pokret mora završavati zadržavanjem noge u napetom položaju. Pritom valja obratiti pozornost da se ne vježba cijelom potkoljenicom već da se pokret izolira na gležanj. 
Preopterećivanje gležnja tijekom vježbanja može dovesti do rasta edema umjesto da ga se vježbom postepeno sanira. Stoga valja biti odmjeren u odabiru vježbi i opterećenja kojemu ćemo gležanj izložiti. 

Vježbanje je neophodno za uspostavljanje izgubljene funkcije gležnja. Također, ono je vrlo bitno radi stjecanja sigurnosti u pokret i oslanjanje na bolnu nogu. 
Izostanak navedenih metoda rehabilitacije i vježbanja može dovesti do nesigurnosti zgloba te su izvjesnija ponovna uganuća istog gležnja. 
Štake se ne preporučuju upravo iz razloga da se ozlijeđena noga što više koristi, usprkos bolnosti. Ako ih se koristi, preporuka je koristiti ih što manje kako bi se što više koristila ozlijeđena noga. Također, izbjegavaju se i longete i steznici koji se dugotrajno koriste. 

Cilj je povrat funkcije zgloba te vraćanje njegove forme kakva je bila prije ozljede. A to se ne može postići uz previše pomagala, već je na ozlijeđenoj osobi da sama ili uz pomoć stručnjaka radi na oporavku gležnja. Oporavak, ovisno o stupnju ozljede, traje od četiri do šest tjedana, dok se potpuni oporavak i povrat gležnja u prvobitnu formu očekuje kroz nekoliko mjeseci. 

Autor: Helena Milardović

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni danski Bodylab dodaci prehrani; proteinella, bodylab, bodylab whey 100, bodylab bcaa, bodylab kreatin, bodylab zero topping, kikiriki čokolada crunch, bodylab kazein, bodylab bodymin, bodylab omega 3, vitamini

Izdvojeni proizvodi

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija