Prehrana

Orašasti plodovi

Orašasti plodovi

12 srpanj 2017

Nakon godina prijezira od strane „masnofobičnih“ nutricionista i zatočenosti na vrhu prehrambene piramide uz popratno upozorenje „samo u malim količinama“, orašasti plodovi konačno preuzimaju zasluženu ulogu nutricionističkog heroja. Gotovo svakog dana nove studije dokazuju zdravstvene blagodati orašastog voća, od smanjenja rizika od srčanih oboljenja i raka do moguće uloge u prevenciji Alzheimerove bolesti. 

 

Iscjeljujuće moći

 

Orašasto voće obiluje kalorijama, no većina njih dolazi od zdravih jednostruko i višestruko nezasićenih masti, koje su zaslužne za sposobnost orašastog voća da smanji razinu kolesterola u krvi, pa tako i rizik od srčanog udara (za čak 39%), ako se jede umjesto masti životinjskoga podrijetla. Domaći su orasi posebno bogati omega-3 masnim kiselinama i zato se smatraju grickalicama zdravima za srce. Neke vrste orašastog voća, uključujući kikiriki, lješnjake i bademe, također sadrže biljne sterole, koji smanjuju kolesterol. Orašasto voće je hrana koja sporo sagorijeva; istraživanja pokazuju da čak mogu pomoći pri mršavljenju Njihova hranjiva svojstva različita su od vrste do vrste. Jedan brazilski orah zadovoljava dnevnu potrebu za selenom, pekan orasi posebno su bogati antioksidansima, a 30 grama badema pruža gotovo polovicu preporučene dnevne količine vitamina E. Samo nemojte pretjerati: šalica oraha ima više kalorija od jednog Big Maca.

Važni nutrijenti: bjelančevine, omega-3 masne kiseline, selen, vitamin E, kalij, kalcij,  željezo, magnezij, cink.

 

Zdrav savjet

 

Kikiriki jedite pržen, a ne sirov ili kuhan na pari. Prženjem se pojačava razina antioksidansa p-kumarinske kiseline, za koju se vjeruje da sprečava rak želuca za 22%.

 

Koliko je dovoljno?

 

Po 30 grama barem pet puta tjedno.

 

Kako kupovati?

 

Kad kupujete orašasto voće u ljusci, odaberite cijele, čiste ljuske koje nisu napukle i koje nemaju rupica. Očišćeni orasi trebaju biti jedri i čvrsti. Budući da orašasto voće sadrži masti, može brzo užegnuti. Čuvajte ga u hladnjaku do jedan mjesec ili zamrznite u hermetički zatvorenoj posudi i trajat će vam nekoliko mjeseci.

 

  • Domaće orahe nije lako čistiti. Nemojte se mučiti s krckalicom za orahe, nego posegnite u kutiju s alatom za francuskim ljučem ili podesivim kliještima za savršeno očišćene orahe.
  • Izbjegnite nered prilikom sjeckanja oraha i stavite ih u plastičnu vrećicu sa zatvaračem te ih usitnite valjkom za tijesto. Usitnite i više no što vam je trenutačno potrebno pa višak zamrznite.
  • Orašasto voće kratko popržite u pećnici kako biste pojačali njegovu aromu. Zagrijte pećnicu na 180 stupnjeva. Istresite pola šalice (125 ml) očišćenih oraha ili lješnjaka na lim za pečenje te ih raširite tako da budu u jednome sloju. Pržite ih 7 do 10 minuta i pazite da ne zagore.

 

  • Brazilski orasi sadrže više selena, antioksidacijskog minerala u tragovima, od bilo koje druge namirnice.
  • Ne volite ribu? Grickajte orahe. Osim ribe, oni su jedan od najboljih izvora omega-3 masnih kiselina.
  • Bademi su jedan od najboljih prirodnih izvora vitamina E, a također obiluju kalcijem. Tridesetak grama badema sadrži više vlakana od pune šake jagoda.
  • Kikiriki ima najviše proteina i folata, a slijede ga u stopu bademi.
  • Orasi su bogati linolnom kiselinom koja pomaže smanjiti kolesterol.
  • Lješnjaci su dobar izvor bakra i magnezija, čuvara zdravlja srca.

 

 

Poznato je da naše raspoloženje ne ovisi samo o vanjskim utjecajima. Važan čimbenik našeg psihičkog i mentalnog stanja su brojni kemijski procesi u organizmu. Ukoliko je naše tijelo opskrbljeno sa svim tvarima potrebnima za neometano funkcioniranje, to se svakako odražava i na naše dobro raspoloženje. S druge strane, bilo kakav manjak ili neravnoteža utječe i na našu psihu.

Omega-3 kiseline, koje često nalazimo u orašastim plodovima, povezuju se s mehanizmom lučenja serotonina, tzv. hormona sreće. Stoga su se u brojnim istraživanjima pokazale blagotvornima kod stanja tjeskobe i depresije. Minerali sudjeluju u brojnim metaboličkim procesima te pomažu održati razinu energije. Vitamin E poboljšava rad mozga, izoštrava um i time nas čini aktivnima i poletnima. Zbog svega toga orašasti se plodovi smatraju vrlo korisnima za podizanje raspoloženja.

 


Autor: Ema Brajdić

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni dodaci prehrani. Za narudžbe iznad 600kn besplatna dostava. Mogućnost plaćanja karticama, internet bankarstvom-bankovnom doznakom ( uplatnicom) i pouzećem

Izdvojeni proizvodi

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija