Dodaci prehrani

Učinkovitost Beta Alanina

Učinkovitost Beta Alanina

07 studeni 2018

Beta alanin je jedna od neesencijalnih aminokiselina koje tijelo samo proizvodi. Unosimo ga i prehrambenim namirnicama koje obiluju proteinima, a postoje i dodaci prehrani kojima ga je najlakše dozirati.

Svrha njegova unošenja hranom i dodacima prehrani jest njegova korelacija s proizvodnjom mišićne mase. Bez obzira na sport kojim se bavili, izgrađeni mišići su svakako temelj dobre izvedbe. Njegovo važno svojstvo je povećanje mišićne izdržljivosti i snage, čime nam omogućuje dulje i intenzivnije te češće vježbanje. Povećanjem performansi dobivamo na kvaliteti vježbanja što nam omogućuje ostvarivanje željenih rezultata.

Također, beta alanin odgađa umaranje mišića, a njegovo bitno svojstvo je utjecaj na razinu mliječne kiseline. On sprječava pad pH vrijednosti potičući proizvodnju karnozina.

Karnozin čine beta alanin i histidin te je zastupljeniji u mišićnim vlaknima koje koristimo u treningu visokog intenziteta te koje koristimo za mišićni rast. Anaerobni trening je idealan za postizanje najboljeg učinka beta alanina.

Dakle, unošenjem beta alanina putem dodataka prehrani povećavamo koncentraciju karnozina. Izravnim unošenjem karnozina većinu njegovih svojstava gubimo kroz probavu. Također, histidina imamo dovoljno u mišićima i nije ga potrebno unositi. Karnozin sprječava dopiranje mliječne kiseline do mišića i samim time sprječava mišićnu bol koja se osjeća uslijed intenzivnih treninga.

Istraživanja provedena 2018. godine potvrđuju njegovo snažno djelovanje na povećanje izdržljivosti, ali i na izuzetna oksidativna svojstva beta alanina.

Također, provedeno je istraživanje na dvadeset šest nasumično biranih rekreativaca od kojih je dio izvodio treninge snage, a drugi dio treninge snage s opterećenjem. Istraživanje je provođeno tijekom dvanaest tjedana i uključivalo je izvođenje vježbi skokova s i bez opterećenja. Raspoređene su u sedam setova po šest skokova bez dodatnog opterećenja te pet setova po šest skokova s optimalnim opterećenjem s obzirom na tjelesnu masu ispitanika te su kombinirane s po tri seta od tri čučnja. Mjerila se visina skoka, snaga, sila, brzina. Mjerenja su izvršena na početku i po završetku ispitivanja.

Utvrđeno je da su svi ispitanici značajno povećali snagu i izdržljivost te su svi postizali veće skokove pri opterećenjima. Kombinirana vježba snage pokazala se  djelotvornom u poboljšanju maksimalne visine skoka i maksimalne snage u skokovima.

Drugim istraživanjem je utvrđeno da smanjena razina D vitamina utječe na smanjivanje razine beta alanina te je stoga preporučeno voditi računa o unosu D vitamina i umjereno se izlagati suncu.

Zatim, 2018. godine je provedeno istraživanje na vaterpolistima. Kroz četiri tjedna ispitanicima je davan beta alanin te su ujedno podvrgnuti vježbama različite brzine i intenziteta. Radilo se o dvostruko slijepoj studiji te je na dijelu ispitanika korišten placebo.

Jedanaest vaterpolista podijeljenih u dvije skupine, od kojih su jedni koristili beta alanin, a drugi placebo, izvodili su simuliranu igru vaterpola i to prije i nakon uzimanja dodatka beta alanina, odnosno placeba. Koristili su 4,8 grama dnevno tijekom prvih deset dana te 6.4 grama dnevno posljednjih 18 dana istraživanja.

 

 

Skupina vaterpolista koja je zaista koristila beta alanin pokazala je izuzetan napredak i osjetno podigla performanse. Bili su brži u sprintu, postizali su veće udaljenosti te veće brzine s manje umaranja mišića.

Osim toga, ispitivana su i ergogena svojstva beta alanina kao dodatka prehrani, odnosno njegova stimulirajuća svojstva. Zaključeno je da je ergogeni potencijal beta alanina velik te je koristan u sportskim aktivnostima.

Dokazano je da dodatak beta alanina podiže unutarstanične koncentracije karnozina koje zauzvrat poboljšavaju sposobnosti mišića. Utvrđeno je da osim što podiže performanse vježbanja, beta alanin može djelovati kao ergogena pomoć kod metaboličke acidoze te ukloniti prepreke u treniranju te podići učinkovitost vježbnja.  Korišteno je 6,4 grama dnevno tijekom deset tjedana na zdravim ispitanicima. Jedinom nuspojavom pokazala se parestezija – osjećaj trnjenja i bockanja, koja se povećavala usporedo s povećanjem doze beta alanina.

No, mnogi sportaši upravo paresteziju smatraju vrlo stimulativnom pri treniranju. Ona postiže poticajan psihološki efekt te osjećaj veće učinkovitosti. Sportaši tvrde da su takvi trnci vrlo poticajni jer ih smatraju fizičkom manifestacijom djelovanja beta alanina.

U svakom slučaju, beta alanin nije toliko učinkovit bez treninga. Uz prilagođenu prehranu, D vitamin te vježbe snage i intenziteta, mogu se postići puno bolji sportski rezultati uz njegovu primjenu, nego bez njega.

Autor: Helena Milardović

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni danski Bodylab dodaci prehrani; proteinella, bodylab, bodylab whey 100, bodylab bcaa, bodylab kreatin, bodylab zero topping, kikiriki čokolada crunch, bodylab kazein, bodylab bodymin, bodylab omega 3, vitamini

Izdvojeni proizvodi

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija