Dodaci prehrani

Glutamin: upotreba, doziranje, imunitet i ostale funkcije

Glutamin: upotreba, doziranje, imunitet i ostale funkcije

05 prosinac 2017

Glutamin je aminokiselina koju tijelo prirodno (samo) proizvodi. Njegova sinteza se uglavnom događa na mišićnoj razini počevši od još tri aminokiseline: arginina, ornitina i prolina. Glutamin se u farmaceutskoj proizvodnji dobiva iz izvora proteina biljnog ili životinjskog podrijetla. Sirutka i gluten (proteinski kompleksi sadržani u pšenici i drugim žitaricama) izvrstan su izvor glutamina.

Iako pripada kategoriji neesencijalnih aminokiselina, glutamin ima značajnu biološku ulogu. Zahvaljujući ovim važnim svojstvima, nedavno je klasificiran kao uvjetno esencijalna aminokiselina. Sve te aminokiseline koje igraju temeljnu ulogu u održavanju homeostaze tijela pripadaju ovoj kategoriji. U određenim fiziološkim situacijama, uključujući intenzivnu tjelesnu aktivnost, glutamin i druge uvjetno esencijalne aminokiseline, se ne mogu sintetizirati u dovoljnoj brzini kako bi se nosile sa stvarnim potrebama tijela.

 

Kod sportaša ova je dragocjena aminokiselina prije svega poznata je po svom antikataboličkom i stimulativnom učinku na sintezu proteina.

 

Korištenje glutamina kao dodatka prehrani proizlazi iz rasprostranjenog uvjerenja da ova aminokiselina može potaknuti oporavak i povećati sintezu proteina zahvaljujući stimulirajućem djelovanju na izlučivanje GH (hormona rasta). Te hipoteze su potkrijepljene nekim studijama, ali trenutno ne postoje sigurni dokazi o stvarnom potencijalu tog dodatka prehrani. Međutim, nedavna istraživanja pokazuju da glutamin povećava dostupnost mišićnog glikogena tijekom oporavka. U ljudskom tijelu 60% glutamina nalazi se u mišićnom tkivu i njegove koncentracije u plazmi se smanjuju nakon intenzivne i dugotrajne vježbe.

 

Glutamin i imunološki odgovor

 

Jedna od najvažnijih i najistraživanijih funkcija glutamina je njegova uloga u održavanju normalne imunološke funkcije. Ova aminokiselina je zapravo temeljni energetski supstrat za stanice odgovorne za obranu organizma, posebno za limfocite i makrofage.

Intenzivna tjelesna aktivnost stavlja pritisak na imunološki sustav sportaša, povećavajući osjetljivost na infekcije. Razmislimo, primjerice, o biciklistu koji sudjeluje u dugoj utrci. Visoki tjelesni napor, u kombinaciji sa smanjenim postotkom masnog tkiva i stresom, čini tijelo lakšim za napad infekcija (posebno na razini gornjih dišnih puteva).

Znanstveno je utemeljena hipoteza da glutamin može povećati imunosnu obranu sportaša. Njegova učinkovitost u suzbijanju imunosupresije je međutim ograničena na slučajeve u kojima je fizička aktivnost osobito intenzivna i dugotrajna. Bez obzira na sport i razinu intenziteta kojim se bavite, još je uvijek jako važno brinuti se I o prehrani.

 

Daljnje funkcije glutamina

 

Glutamin olakšava ulaz u stanice mišića, aminokiselina i drugih tvari.

 

Osim što aminokiseline stimuliraju sintezu proteina i sprječavaju katabolizma, to svojstvo može biti osnova povećane dostupnosti mišićnog glikogena tijekom oporavka (sjetite se u tom smislu da je voda neophodna u sintezi glikogena, u stvari, za svaki gram glikogena veže se oko 2.7 g vode).

Kao što je spomenuto na početku članka, prema nekim studijama, glutamin može na prirodan način povećati lučenje hormona rasta. Da bi bio djelotvorna za povećanje lučenja hormona rasta glutamin se treba uzeti na prazan želudac, u stanju niske razine šećera u krvi.

Glutamin sudjeluje u formiranju glutationa, snažnog antioksidansa koji se sastoji od glicina, cisteina i glutaminske kiseline.

Glutamin također može pomoći kod pretreniranosti, odnosno zamora uzrokovanog treningom. Pretreniranost ima simptome; kronični umor, gubitak težine, gubitak apetita, pojava manjih infekcija, mučnina, depresija, apatija te povećan broj otkucaja srca u mirovanju. Prema nekim istraživačima, primjena glutamina i aminokiselina razgranatog lanca (BCAA) bi stoga bila korisna u razdobljima intenzivnog treninga kako bi se poboljšao imunološki sustav i smanjio rizik od pretreniranosti.

 

Doziranje glutamina

 

Na temelju učinaka koje želite postići:

  • uzimati sat vremena prije početka treninga uz ugljikohidrate jer osim što se bolje apsorbira u uvjetima visoke glukoze u krvi, glutamin potiče optimalnu sportsku izvedbu
  • može se uzeti odmah nakon treninga, u roku od trideset minuta od završetka vježbe. U tom slučaju se preporučuje konzumirati s dovoljnom količinom vode, wheyom (ili s BCAA). Ovaj protokol za unos je najbolji način za promicanje oporavka i staničnih anaboličkih procesa
  • može se koristiti prije odlaska u krevet, kako bi se stimuliralo izlučivanje GH

 

Preporučena doza za unos je oko 1-1,5 grama glutamina dnevno. Međutim, mora se naglasiti da se u mnogim studijama koje potvrđuju njegova svojstva korištene značajno veće doze (5 grama ili 0,1 g po kg tjelesne težine). Unos glutamina treba međutim varirati ovisno o fizičkoj aktivnosti i prehrani. Zahtjev za glutaminom značajno se povećava u slučaju prehrane s niskim unosom proteina i kada je trening posebno intenzivan i dugotrajan.

WEB SHOP

Vrhunski i kvalitetni danski Bodylab dodaci prehrani; proteinella, bodylab, bodylab whey 100, bodylab bcaa, bodylab kreatin, bodylab zero topping, kikiriki čokolada crunch, bodylab kazein, bodylab bodymin, bodylab omega 3, vitamini

Izdvojeni proizvodi

Kupujte s povjerenjem

Kako bi vam omogućili bolje korisničko iskustvo, ova stranica pohranjuje vaše kolačiće (cookies). Više informacija